Followers

Monday 15 July 2013

MENU IFTAR 4: LEMANG

sgt suka makan lemang ni..terutama bahagian kepalanya..

ini aku beli tau..bukan buat sendiri

bahagian kepala ni lembik n ada rasa lemak masin sket..tu yg aku suka tu..kikiki

sempat snap lemang je sbb yang lain2 aku x larat nak snap satu2..


biasanya raya je kan jumpe lemang ni..tapi skang ni kalo musim2 biasa pun ramai yang jual lemang

kalo raya pun aku x pernah buat lemang, tapi bapa saudara aku selalu buat n agih2kan pada kami..

walaupun lemang kat atas ni aku beli, tapi aku sertakan juga resepi lemang kat sini utk perkongsian kita bersama..


Bahan2nya
  1. 1 kg beras pulut
  2. 3 biji kelapa (ambil santannya) 2 batang buluh sederhana besar
  3. Garam secukup rasa.

Cara2nya:

  1. Basuh beras pulut dan toskan airnya.
  2. Gulung daun pisang dan masukkan ke dalam buluh mengikut bulatan buluh.
  3. Masukkan beras pulut yang telah ditoskan ke dalam gulungan daun pisang dalam buluh tersebut dan tinggalkan ruang satu atau dua inci. Jangan terlalu penuh.
  4. Masukkan sedikit garam secukup rasa ke dalam santan dan tuangkan ke dalam buluh.
  5. Bakar dengan menggunakan api yang sederhana besar. Setiap 15 minit hendaklah dibalik-balikkan agar masaknya sama rata.
  6. Masak sehingga tiga hingga empat jam sebelum diangkat.
  7. Lemang boleh dimakan pada bila-bila masa.

selamat mencuba





0 comments:

JOM KLIK SINI...mmuuaahh!!!