Followers

Saturday 13 July 2013

MENU IFTAR 3 : KARI KEPALA IKAN

Semalam hari ke tiga berpuasa, kami berbuka di kampung

besttttt sgt2 la kan bila dpt berbuka n makan hasil air tangan bonda sendiri

tapi 2 jenis je yg dimasaknya..yg lain2 ciksomi n ayah aku p beli kat PARAM

ahaahaha..diorang pun suke layan PARAM jugak sekali sekala...



banyak btol makanan sampai x tertelan dah rasanya...tapi abesss jugak..kari kepala ikan tu yg mak aku masakkan..



macam2 ada..jd byk mcm ni sebab ayah aku p PARAM lain..aku n ciksomi lak PARAM lain..bila bwk balik makanan , mak aku yg terkujatt..errkkkk..dua2 beli makanan yg sama..haha..dah agak2 melampau2 sangat byknya, kami agih2kan pada jiran2 


ni kari yg mak aku buat..mmg sedaplah air tangan ibu kan...hehehe



murtabak..aku bantai ni sampai licin..kegemaranlah katakan


ni aku yg pilih...bubur lambuk..sedap jugak n kena dgn selera

aku kurang cket kalo bubur lambur luar dr org kampung aku buat..sbb lain pulak rasanya..ala2 pekat lemak manis..huhuhu

aku suka yg mcm ni..rasa lada hitam lelebih cket n sayur mayurnya byk..weeeeee..best2!



keli percik igauan ciksomi..ayah aku pun beli jugak..selebihnya simpan utk sahur



ayam percik pun sama..ciksomi beli..ayah pun beli jugak..wakakaka...penat duk gelak kt diorang ni semalam..



air kelapa muda dr pokok tepi rumah mak..

air tebu beli tepi2 jalan..

alhamdulillah...

resepi kari kepala ikan:

Bahan-bahannya
Kepala ikan ( ikut jenis dan jumlah yang dikehendaki)
2 ulas bawang putih*
5 ulas bawang merah*
2 pelepah daun kari (bancuh dengan air asam)
1/2 cawan air asam jawa
2 bungkus kecil rempah kari ikan
4 cawan santan - diperah daripada 1/2 biji kelapa
Sedikit minyak untuk menumis
Bendi dan tomato
Garam secukup rasa


Cara-cara Memasak
  1. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan yang dimayang berserta daun kari 
  2. sehingga naik bau.
  3. Masukkan rempah kari. Kacau sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan santa sedikit demi sedikit. Kacau perlahan supaya rempah sebati dengan santan.
  5. Apabila kuah mendidih masukkan ikan dan bendi. Reneh seketika.
  6. Masukkan tomato.
  7. Rasa garam dan asamnya. Matikan api. Sedia untuk dihidang.


selamat mencuba =)

0 comments:

JOM KLIK SINI...mmuuaahh!!!