Followers

Saturday, 22 January 2011

MARI MEMASAK


oleh kerana x tau nak hapdet ape hari ni..makanya tetiba terajin terlebih pulak nak main masak-masak2 ni

payah woo kalo nak tunggu aku n snap satu2 gambar masak memasak ni...

selalunya pung pang kung kang siappppp!!!!

ni pun lebih kurang pung pang pung pang jugak ler, cuma agak sopan cket sebab nak tangkap gambor..uhuk..uhuk

x dela masak yg glamour rama bagai tuh..sekadar utk mengalas perut bg org yang mmg x berapa nak rajin memasak cam aku ni 

tp sodapppp beb..

nama resepi: bilis cili padi garing sedap x hengatt la sgttt

bawang putih 3-4 ulas (hiris n cincang)
cili padi 4-5 biji (potong kecik2)

then...dua2 ni taruk tepi dulu beb....

sebab nak kena goreng bilis dulu...cam biasala, panaskan minyak, pastu goreng je sampai garing

jangan rentung udah ler

dah garing krup krapp...leh angkat (tos) n taruk tepi lagi 

sebab??


nak kena goreng bahan2 yg pertama tadi..

ambik 2 sudu minyak gorengan bilis tadi tu utk goreng bawang putih n cili padi

pastikan tingkap rumah/dapur buka luas2 ye...time ni la hidung tu rasa pedih2 nak bersin segala

time ni jugak kalo nak taruk cket garam ke gula ke..boleh la...tapi akak x letak sgt...sebab bilis tu dah masin kan

taruk pulak sikit cili boh..gaul rata


ambil bilis yg diketepikan tadi tu n masukkan dlm kuali balik...gaul2 rata lagi

nak renjis2 kicap sikit pun boleh jugak...sikit je la tau!


lebih kurang cam ni la ropanya...bilis tetap garing tau

oohh..sgt sedap bila dimakan bersama-sama nasi putih yg tengah berasap tu..

aku kalo makan ni 3-4 pinggan pun boleh jalan lagi...kekeke

sedar2 seperiuk nasi abis...

sekian resipi yang btol2 ala kadar ...rasanya ramai yang reti buat ni, tapi x pelah...sudah ku katakan di awal-awalan tadi...mau hapdet ini blog tapi tak tau nak hapdet ape...

nah..ni lah dia...ter update sudah...

ngeh ngeh ngeh...




2 comments:

mangosteenskin said...

mango tak pernah masak macam ni...thanks sebab share ya. ohya, cili boh tu kalau beli yang dalam peket kat supermarket tu boleh kan.

UMMI FARIS HAIKAL said...

hi mango...welkam..
yup, boleh je sebab sy sendiri pun pakai yg tu je..hehehe

JOM KLIK SINI...mmuuaahh!!!